31 Julai 2011

Peralatan Khas untuk Makan & Minum

Ada sebilangan kecil individu palsi serebrum khususnya yang mengalami palsi serebrum jenis spastik diplegia tidak mengalami sebarang masalah untuk menyuap sendiri. Mereka boleh memakan dengan baik seperti orang lain. Ada yang berupaya menyuap sendiri dengan menggunakan peralatan yang biasa tetapi agak sukar sedikit akibat daripada masalah pergerakan yang dialami. Tahap kesukaran yang dialami oleh seseorang itu adalah berbeza antara satu sama lain.

Ada yang memerlukan bantuan seseorang untuk menyuap mereka. Hal ini kerana mereka mungkin tidak berupaya memegang sudu biasa dengan pemegang yang kecil; mengalami ketegangan otot yang terlalu tinggi sehingga tidak berupaya menggerakkan tangan ke arah makanan, mengambil makanan dengan sudu dan membawa sudu bersama makanan ke mulut; tidak dapat mengawal pergerakan tangan semasa makan; tidak dapat duduk dengan baik dan lain-lain. Walaubagaimanapun, sebilangan kecil mereka berupaya menyuap makanan sendiri dengan adanya peralatan khas.

Contohnya, penggunaan pengalas yang tidak licin untuk mengalas pinggan atau meja khas dapat menghalang pingan daripada tergerak-gerak semasa seseorang mengambil makanan dari pingan tersebut akibat daripada pergerakan tangan yang abnormal atau tidak terkawal; sudu atau garpu yang mempunyai pemegang plastik yang besar untuk memudahkan seseorang itu untuk memegangnya; dan bentuk sudu atau garpu yang direka khas untuk memudahkan seseorang mengambil makanan dan memasukkannya ke dalam mulut; selain menggunakan pingan yang bersesuaian.

Pengalas (Dycem Non-Slip Mat)



Contoh Sudu/Garpu yang Khas




Ada individu palsi serebrum berupaya meminum air sendiri daripada cawan. Ada pula yang tidak berupaya untuk meminum air daripada cawan dan memerlukan penyedut minuman. Penggunaan cawan yang mempunyai pemegang adalah penting bagi mereka yang mempunyai masalah pergerakan tangan untuk minum. Pemegang cawan itu haruslah besar untuk membolehkan seseorang memegangnya dengan baik. Seboleh-bolehnya cawan itu ringan dan tidak mudah pecah untuk membolehkan seseorang menggunakannya dengan mudah dan selamat. Selain itu, terdapat juga cawan yang direka khas seperti sebahagian pinggir cawan yang berbentuk separuh bulat untuk memudahkan seseorang minum.

Contoh Cawan/Gelas yang Khas




Ikuti catatan seterusnya bertajuk Peralatan yang Membantu Mobiliti pada 7 Ogos 2011

24 Julai 2011

Alat-Alat Adaptasi / Assistive Technology

Assistive techonology atau adaptive technology merupakan teknologi yang membantu individu-individu kurang upaya dan mungkin juga orang lain yang tidak berupaya atau mengalami kesukaran untuk melakukan aktiviti-aktiviti harian. Contohnya, mereka yang tidak berkeupayaan atau sukar untuk bergerak, menyuap makanan dan minuman, menguruskan diri khususnya mandi dan memakai pakaian, mendengar, melihat, menulis, belajar, mengakses maklumat, berhubung dan berkomunikasi dengan orang lain, dan sebagainya. Teknologi ini akan membolehkan mereka melakukan aktiviti-aktiviti tersebut dengan lebih mudah atau memudahkan orang lain untuk membantu mereka.

Teknologi ini merangkumi pelbagai peralatan atau perkakasan baik yang melibatkan tahap teknologi atau kos yang rendah mahupun yang melibatkan tahap teknologi atau kos yang tinggi. Ia termasuklah peralatan yang membantu mobiliti seperti walker, rollator, tongkat putih dan kerusi roda; peralatan untuk makan dan minum yang khas termasuk sudu, cawan dan pingan serta alasnya; perkakasan dan perisian komputer yang khas; peralatan yang membantu individu bermasalah pendengaran seperti hearing aid; peralatan yang membantu pembelajaran seperti mesin braille, kanta pembesar dan word prediction; dan sebagainya.

Dengan adanya teknologi ini, golongan kurang upaya dapat menjalankan kehidupan yang lebih baik. Ia juga memberi peluang yang lebih baik kepada mereka untuk belajar, mengakses maklumat dan berhubung dengan orang lain. Hal ini semua amat penting agar mereka dapat hidup dengan lebih berdikari. Seperti teknologi lain, teknologi ini akan sentiasa berkembang dengan penciptaan peralatan-peralatan yang baru atau yang lebih baik untuk membantu OKU. Namun begitu, sesetengah teknologi ini seperti kerusi roda bermotor dan perkakasan serta perisian komputer yang khas melibatkan kos yang tinggi dan hanya mampu dimiliki oleh sebilangan kecil masyarakat saja.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Peralatan Khas untuk Makan & Minum pada 31 Julai 2011

17 Julai 2011

Carta Komunikasi

Terdapat juga individu palsi serebrum yang bukan saja tidak berupaya untuk bertutur, tetapi juga tidak boleh berkomunikasi melalui penggunaan makaton atas sebab masalah pergerakan tangan termasuk jemari mereka. Mereka juga tidak berupaya atau sukar untuk menulis. Mereka ini mungkin boleh diajar berkomunikasi melalui penggunaan carta komunikasi.

Carta komunikasi merupakan suatu carta yang mengandungi koleksi simbol yang disertai perkataan masing-masing dan nombor serta abjad. Simbol-simbol tersebut merupakan kata-kata yang biasa digunakan dalam kehidupan harian seseorang individu palsi serebrum. Ia termasuklah aktiviti-aktiviti hariannya seperti makan, minum, tandas, baca, fisioterapi (Physiotherapy - PT) dan terapi cara kerja (Occupational Therapy - OT); panggilan seseorang seperti saya, bapa, cikgu dan kamu; mood dan kesihatan seseorang seperti gembira, sedih, marah dan sakit; ucapan seperti selamat pagi, terima kasih dan minta maaf; hari dan waktu seperti semalam, hari ini, esok, masa, pagi dan petang; objek-objek yang berkaitan seperti kereta, bas dan roti; jawapan ya dan tidak; dan sebagainya.


Carta komunikasi itu akan dilakar mengikut keperluan seseorang individu palsi serebrum dan juga keupayaannya untuk memahami serta menggunakan kata-kata tertentu untuk berkomunikasi. Jurupulih terapi pertuturan akan mengajar seseorang kanak-kanak palsi serebrum menggunakan carta komunikasi secara perlahan-lahan dan berperingkat-peringkat. Pada mulanya, seseorang itu akan diajar menggunakan carta komunikasi ringkas yang hanya terdiri daripada beberapa simbol atau gambar yang menunjukkan komunikasi yang sangat mudah seperti emak, bapa, makan, minum, tandas, betul dan salah. Simbol-simbol itu akan bertambah perlahan-lahan setelah seseorang itu menguasai penggunaan perkataan-perkataan yang terdapat pada carta komunikasinya. Abjad dan nombor juga akan dimasukkan dalam carta komunikasi seseorang itu setelah dia mengenali nombor dan abjad serta ejaan. Dengan adanya abjad dan nombor, seseorang itu dapat berkomunikasi dengan lebih berkesan di mana dia boleh mengeja sesuatu kata yang tidak terdapat pada carta komunikasinya.


Seseorang palsi serebrum yang berkomunikasi melalui carta komunikasi akan berkomunikasi dengan orang lain dengan mendengar apa yang dicakap oleh orang itu dan menjawab atau menanya orang itu dengan menunjukkan simbol demi simbol yang mengambarkan apa yang ingin disuarakannya. Apabila carta komunikasinya tidak ada simbol yang mengambarkan sesuatu yang ingin disuarakan, dia boleh menggunakan abjad untuk mengeja atau menunjuk huruf awalan atau singkatan sesuatu perkataan atau frasa. Contohnya, dia menunjuk simbol atau urutan simbol 'baik' atau 'sakit' apabila ditanya khabar dan menanya orang itu balik dengan menunjuk simbol 'kamu'; menunjuk 'kakak', 'pergi', 'k', 'l', 'kelmarin' apabila ingin memberitahu orang itu bahawa kakaknya pergi Kuala Lumpur (KL) kelmarin; dan menunjuk 'nama', 'adik', 'lelaki', 'saya', 'h', 'a', 's', 's', 'a', 'n' apabila ingin memberitahu bahawa adik lelakinya bernama Hassan.

Adakalanya seseorang itu mungkin tidak pasti apa yang disuarakan atau dijawabnya kerana dia mungkin hanya menunjukkan huruf awalan sesuatu perkataan dan terdapat lebih daripada satu perkataan yang bermula dengan huruf tersebut. Contohnya, seseorang tidak pasti apa yang dia maksudkan dengan huruf 'p' apabila dia menunjukkan simbol 'cuti', 'saya', 'pergi', 'p'. Dia hanya menunjukkan huruf 'p' mungkin kerana dia kurang tahu mengeja perkataan tersebut atau ingin menjimatkan masa untuk mengeja. Oleh itu, seseorang itu boleh cuba meneka tempat yang bermula dengan huruf 'p' satu demi satu dan menanyanya sama ada tekaan itu betul atau tidak. Dia akan menunjukkan simbol sama ada 'betul' atau 'salah' terhadap tekaan itu dan seseorang itu boleh terus teka sehingga mendapat jawapan yang betul atau menanyanya soalan yang dapat membantu tekaan itu seperti 'adakah kamu pergi luar negeri?' atau 'adakah 'p' menunjukkan tempat dalam negeri ini'.

Hanya individu-individu palsi serebrum yang dapat memahami maksud simbol-simbol yang berserta kata-katanya boleh menggunakan carta komunikasi terutamanya yang kompleks. Individu-individu palsi serebrum tahap sangat teruk yang bukan saja tidak boleh bertutur, tetapi juga tidak berupaya duduk tegak dan/atau mempunyai tahap kognitif yang sangat rendah tidak berupaya menggunakan carta komunikasi. Selain individu palsi serebrum, orang lain seperti pesakit yang tidak boleh menulis dan bercakap buat sementara waktu juga boleh menggunakan carta komunikasi untuk berkomunikasi tentang keperluan semasa, perasaan atau kesihatannya.

Ikuti catatan seterusnya bertajuk Alat-Alat Adaptasi / Assistive Technology pada 24 Julai 2011

10 Julai 2011

Makaton

Makaton merupakan suatu cara komunikasi yang melibatkan penggunaan simbol atau gambar, pergerakan atau petunjuk tangan (hand sign), ekspresi muka dan juga pertuturan. Ia mengandungi lebih kurang 350-450 perkataan-perkataan yang biasa digunakan dalam kehidupan harian. Perkataan-perkataan tersebut dibahagikan kepada lapan peringkat berdasarkan tahap perbendaharaan kata. Perkataan-perkataan yang digolongkan dalam tahap pertama dan tahap kedua merupakan perbendaharaan kata yang agak mudah. Ia termasuklah kata-kata yang mengambarkan keperluan asas seperti makan, minum dan tandas; memberi salam atau penghargaan iaitu selamat pagi dan terima kasih; dan panggilan asas dalam keluarga seperti ibu, ayah, abang dan kakak. Manakala, perkataan-perkataan yang digolongkan dalam tahap yang lebih tinggi menggambarkan perbendaharaan kata atau konsep yang lebih susah seperti besar, kecil, gembira, nama, susah, siapa, berapa, pakaian dan sebagainya.

Makaton akan memanfaatkan sesetengah kanak-kanak dan orang dewasa yang langsung tidak berupaya untuk bertutur atau mendapati sangat sukar untuk bertutur seperti mereka yang mengalami palsi serebrum. Mereka boleh memberitahu keperluan mereka atau berkomunikasi dengan orang lain melalui pergerakan tangan. Dengan penggunaan makaton, kanak-kanak yang mengalami masalah intelektual atau kognitif juga akan mempelajari perkataan-perkataan atau bahasa dengan lebih mudah. Selain mendengar sebutan sesuatu perkataan, mereka juga akan ditunjukkan sesuatu simbol atau gambar dan cara pergerakan tangan yang mengambarkan perkataan tersebut. Di samping itu, ia mungkin juga disertai mimik muka yang bersesuaian dengan perkataan tersebut. Dengan ini, mereka akan memahami maksud sesuatu perkataan dengan lebih mudah. Hal ini seterusnya akan membantu mereka untuk berkomunikasi sama ada secara verbal atau dengan menggunakan pergerakan tangan. Bagaimanapun, kebolehan seseorang individu palsi serebrum untuk berkomunikasi melalui penggunaan makaton juga bergantung kepada keupayaan individu tersebut melakukan pergerakan tangan dan juga tahap kognitifnya.

Contoh-contoh






Ikuti catatan seterusnya bertajuk Carta Komunikasi pada 17 Julai 2011

03 Julai 2011

Penggunaan 'Brace' atau 'Orthoses'

Brace yang juga dikenali sebagai orthoses merupakan sesuatu alat ortopedik yang dipakai oleh sesetengah individu yang mengalami masalah-masalah yang berkaitan dengan ortopedik seperti palsi serebrum. Brace biasanya dibuat oleh pakar-pakar ortopedik dengan menggunakan plastik. Ada juga yang diperbuat daripada logam, kulit atau campuran bahan-bahan tersebut. Brace akan memegang anggota badan tertentu seperti kaki supaya ia kekal berada dalam posisi yang stabil. Antara fungsi brace adalah seperti menstabilkan anggota badan termasuk bahagian belakang badan, mengurangkan ketegangan otot, mengelakkan atau mengurangkan masalah sistem rangka atau anggota badan yang berposisi abnormal, meningkatkan fungsi sesuatu anggota badan dan sebagainya.

Terdapat pelbagai jenis brace yang digunakan oleh individu-individu palsi serebrum khususnya kanak-kanak seperti Ankle-Foot Orthoses, Knee-Ankle Foot Orthoses, Spinal Orthoses, Foot Orthoses dan Hand Orthoses. Kebanyakan brace seharusnya dipakai sepanjang hari. Ada yang hanya dipakai semasa mereka berlatih berdiri dan berjalan seperti knee-ankle orthoses.

Ankle-foot orthoses atau AFO merupakan salah satu jenis brace yang biasa dipakai oleh kanak-kanak palsi serebrum yang berjalan terjungkit-jungkit. AFO terbahagi kepada beberapa jenis atau bentuk dan dipakai untuk meregangkan tendon Achilies. Mereka yang tidak boleh meregangkan otot-otot pada tangan sehingga menyebabkan tangan sentiasa berada dalam keadaan tegang atau jari-jari sentiasa tertutup rapat mungkin boleh memakai hand orthoses yang bersesuaian. Begitu juga dengan mereka yang mengalami masalah untuk duduk tegak atau scoliosis mungkin akan disaran supaya memakai spinal orthoses.

Contoh Ankle-Foot Orthoses

Contoh Knee-Ankle Foot Orthoses

Contoh Hand Orthoses



Ikuti catatan seterusnya bertajuk Makaton pada 10 Julai 2011
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...