18 Disember 2011

Penglibatan Dalam Sukan

Terdapat pelbagai jenis acara sukan bagi golongan kurang upaya (OKU). Contohnya, olahraga, memanah, badminton, catur, caroom, renang, boccia, football 5-a-side, football 7-a-side, berbasikal, goalball, wheelchair tennis, wheelchair dance sport, angkat berat, wheelchair fencing, wheelchair rugby dan table tennis. Ada antara acara-acara sukan itu adalah serupa dengan sukan bagi atlet-atlet upaya, sama ada tanpa atau dengan sedikit pengubahsuaian untuk memenuhi keperluan OKU. Ada juga acara-acara sukan yang direka khusus untuk golongan OKU sahaja. Atlet-atlet OKU boleh bertanding antara satu sama lain sama ada pada peringkat kebangsaan, serantau mahupun antarabangsa seperti atlet-atlet upaya.

Secara umumnya, atlet-atlet kurang upaya boleh dibahagikan kepada 6 kategori dengan berdasarkan jenis ketidakupayaan iaitu OKU yang berkerusi roda, kudung, cacat penglihatan, palsi serebrum, bermasalah intelektual dan juga OKU fizikal lain yang tidak boleh tergolong dalam mana-mana satu daripada kelima-lima kategori seperti orang kedil dan mereka yang mengalami multiple sclerosis.

Acara-acara sukan yang boleh diceburi oleh seseorang OKU adalah berdasarkan jenis dan tahap ketidakupayaan. Ada antara acara-acara sukan itu terbuka kepada semua atau beberapa kategori OKU tertentu termasuk palsi serebrum seperti renang dan olahraga. Ada juga acara sukan yang khusus bagi salah satu kategori OKU sahaja seperti boccia dan football 7-a-side hanya untuk mereka yang mengalami palsi serebrum dan mereka yang mengalami ketidakupayaan yang hampir serupa dengan palsi serebrum atau non-progressive neurological disorder lain seperti traumatic brain injury; dan judo, goalball dan football 5-a-side adalah bagi OKU penglihatan sahaja.



Ikuti catatan seterusnya bertajuk Football 7-a-side pada 8 Januari 2012


"SELAMAT HARI KRISMAS & SELAMAT TAHUN BARU 2012"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...