16 Oktober 2011

Adik Ahmad Faid Ibrahim Memperolehi 4A & 1B Dalam UPSR & Mahu Jadi Profesor

Berikut ialah berita tentang adik Ahmad Faiz Ibrahim berusia 12 tahun yang tekun belajar walaupun menulis dengan daya tolakan dagu. Beliau bercita-cita untuk menjadi seorang profesor apabila dewasa kelak.

Utusan Malaysia Online – 22 September 2010

Calon cerebral palsy mahu jadi profesor


KOTA BHARU 21 Sept. - Dengan menolak pensil yang diselitkan di celah jari tangan kirinya menggunakan dagu, Ahmad Faiz Ibrahim tekun menjawab soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang bermula hari ini.

Calon UPSR dari Sekolah Kebangsaan Kubang Kerian 1 itu terpaksa menolak pensil menggunakan dagu untuk menulis kerana menghidap cerebral palsy sejak lahir iaitu sejenis kekacauan atau gangguan kendalian terhadap fungsi motorik disebabkan oleh kerosakan pada otak yang sedang berkembang sehingga mengekang pergerakannya.

Ahmad Faiz, 12, merupakan salah seorang daripada 219 calon UPSR yang menduduki peperiksaan tersebut di sekolah itu dan dia diletakkan di bilik berasingan untuk memudahkannya menjawab soalan.

Walaupun cacat, kanak-kanak yang berasal dari Kampung Pengkalan Demit itu merupakan salah seorang pelajar harapan sekolahnya berikutan pencapaian 4A 1B yang dicatatnya dalam peperiksaan percubaan UPSR baru-baru ini.

Malah, Ahmad menanam cita-cita untuk menjadi seorang profesor dalam bidang sains satu hari nanti.

Ketika ditemui di sekolah itu hari ini, murid itu yakin mampu mencapai keputusan cemerlang dalam UPSR tahun ini.

"Alhamdulillah, soalan-soalannya macam yang biasa saya buat dalam kelas. Saya berharap dapat 'mengalahkan' murid lain yang lebih pandai. Saya sudah bersedia sepenuhnya dan banyak belajar di rumah dengan bantuan ibu," katanya.

Anak kepada seorang guru, Ibrahim Yunus, 42, dan suri rumah, Zarina Mohd. Kassim, 36, itu ternyata mempunyai semangat dan keyakinan diri yang tinggi walaupun memerlukan bantuan sepenuhnya untuk bergerak disebabkan kecacatan itu.

Ketika di sekolah, dia terpaksa menggunakan kerusi roda yang ditolak oleh rakan-rakannya sebelum dipindahkan ke kerusi khas bagi menampung postur tubuhnya.

Sementara itu Zarina berkata, setiap dua minggu sekali dia dan suaminya akan membawa Ahmad Faiz ke hospital untuk latihan fisioterapi selain mendapatkan ubat-ubatan bagi menguatkan sistem saraf tubuhnya.

"Selain menghantarnya terus ke tempat duduk di dalam kelas setiap hari, saya juga pergi ke sekolah pada waktu rehat untuk menyuapkan makanannya.

"Saya melahirkan Ahmad Faiz ketika masih belajar di Universiti Al-Azhar, Mesir dan sejak itu saya menumpukan sepenuh masa menjaga anak sulung saya daripada empat beradik ini," ujarnya.


Adik Ahmad Faiz telah memperolehi 4A & 1B dalam UPSR pada tahun 2010. Mari kita mengikuti berita tentangnya.

Utusan Malaysia Online – 13 November 2010

Kegigihan ibu buahkan hasil


KOTA BHARU 12 Nov. - Dibandingkan dengan pelajar normal lain, keupayaan Ahmad Faiz Ibrahim, seorang murid tergolong orang kurang upaya (OKU) yang juga calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini amat terbatas.

Namun semalam, apabila keputusan peperiksaan tersebut diumumkan, penghidap cerebral palsy itu ternyata mampu 'berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah' dengan rakan-rakan yang mencatat kejayaan apabila dia memperoleh 4A 1B.

Murid dari SK Kubang Kerian 1 di sini, tidak mengalah dengan kecacatannya walaupun kehadiran dia di kelas sering mencuri tumpuan rakan-rakan apatah lagi melihat ketekunannya menguasai kemahiran menulis menggunakan daya tolakan dagu.

Dengan menyepit pensil di celah jari tangan kanan yang lemah, Ahmad Faiz akan mendekatkan hujung mukanya di atas meja, kekuatan otot dagunya akan menolak tangannya itu mengikut lenggok tulisan yang diingini.

Walaupun dalam serba kepayahan anak sulung dari empat adik-beradik ini cekal, tabah dan yakin dengan kemampuannya bersaing dengan rakan-rakan untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan.

"Saya bersyukur kerana berjaya memperoleh 4A dalam Matematik, Sains, Bahasa Melayu Pemahaman dan Penulisan manakala Bahasa Inggeris dapat B. Keputusan yang sama juga saya peroleh ketika ujian percubaan yang lepas.

''Semua ini hasil pengorbanan umi yang banyak berkorban sejak saya kecil dan sentiasa berada di sisi, baik di rumah mahupun di sekolah.

''Semangat untuk belajar sentiasa ada walaupun dalam keadaan terbatas demi mencapai cita-cita sebagai profesor dalam bidang sains pada masa akan datang," katanya.

Menurut ibunya, Zalina Mohd. Kassim, 35, sejak enam tahun lalu sebaik anak sulung daripada empat adik-beradik itu mula bersekolah, rutin hariannya terpaksa dibahagi dua, antara rumah dan sekolah.

Ibu gigih yang mahu melihat anak sulungnya itu berjaya dalam pendidikan itu juga akan ke sekolah setiap waktu rehat untuk menyuapkan makanan kepada anaknya.

''Hampir semua pergerakannya terpaksa dibantu dan saya menggunakan kerusi roda untuk menolaknya ke sekolah kemudian duduk di atas kerusi lebih tinggi dan direka khas mempunyai tali di bahagian pinggangnya bagi menampung tubuhnya terdorong ke hadapan," katanya.

Ikuti kisah Saravanan Menerima Anugerah Pelajar Cemerlang STPM 2007 pada 23 Oktober 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...