04 Mac 2012

Seorang Ibu Palsi Serebrum

Minggu ini pula ingin kami sarankan kepada anda semua satu video klip yang mengisarkan pengalaman dan cabaran seseorang ibu yang mengalami palsi serebrum, Reesha kepada dua anak perempuannya iaitu Ria dan Lea masing-masing berumur 14 tahun dan 8 tahun.

Klip di sini untuk menonton video klip tersebut.

Melalui video tersebut, kita dapati ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti-aktiviti seperti menukar lampin, memandikan anak, menyuapkan anak dan sebagainya tidak bermakna seseorang OKU atau palsi serebrum tidak boleh menjadi ibu bapa. Apa yang lebih penting adalah memberi kasih sayang, sokongan moral dan emosi yang secukupnya kepada anak-anak selain memberi didikan yang sewajarnya. Tanggungjawab mengurus makan minum serta diri anak boleh diserahkan kepada orang lain. Lagipun pada masa sekarang, bukan semua wanita yang menjaga anak-anak sendiri di rumah. Wanita masa kini keluar bekerja dan anak-anak mereka pula dijaga oleh orang lain seperti ibu bapa mereka atau orang gaji atau dihantar ke pusat asuhan.

Dengan adanya sokongan dan bantuan, Reesha tetap berupaya memastikan anak-anaknya dibesarkan dan dididik dengan baik walaupun dirinya tidak berupaya melakukan aktiviti-aktiviti fizikal untuk menjaga kedua-dua orang anaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...