01 April 2012

Palsi Serebrum dan Penuaan

Dalam catatan pertama pada awal tahun 2011, anda telah mengetahui palsi serebrum adalah disebabkan kerosakan bahagian-bahagian otak yang mengawal koordinasi dan pengerakan badan seseorang. Kerosakan tersebut akan berkekalan selama-lamanya iaitu ia tidak akan sembuh mahupun bertambah teruk. Sungguhpun kerosakan tersebut tidak akan bertambah teruk, namun individu palsi serebrum biasanya akan mengalami proses penuaan lebih pantas berbanding dengan orang lain. Hal ini kerana secara fizikalnya individu palsi serebrum dikenakan lebih banyak tekanan terhadap badan mereka. Selain itu, perkembangan lewat akibat daripada palsi serebrum mungkin boleh menghalang sesetengah sistem seperti sistem peredaran darah dan sistem penafasan daripada berkembang sepenuhnya sehingga mencapai kapasiti maksimum. Organ-organ yang tidak berkembang sepenuhnya ini terpaksa bekerja lebih kuat lalu mengalami proses penuaan lebih pantas.

Kebanyakan individu palsi serebrum akan mula mengalami tanda-tanda penuaan pada usia awal 40-an berbanding dengan kebanyakan orang yang biasanya mengalaminya pada usia 60-an. Malah, ada yang mengalami tanda-tanda penuaan pada usia yang lebih muda lagi.

Individu palsi serebrum perlu menggunakan kuantiti tenaga berlipat ganda untuk melakukan sesuatu pergerakan atau aktiviti berbanding dengan orang biasa yang boleh melakukannya dengan begitu saja. Mereka terpaksa berusaha keras untuk melakukan sesuatu seperti berjalan. Hal ini menyebabkan mereka lebih cepat berasa letih dan lesu serta lenguh badan. Seterusnya kelesuan yang dialami sudah pasti akan menyukarkan mereka untuk terus melakukan aktiviti-aktiviti harian lebih-lebih lagi mereka memerlukan banyak tenaga demi melakukannya.

Selain itu, individu palsi serebrum juga sering mengalami kesakitan atau sengal pada badan. Selain perlu berusaha lebih keras demi melakukan sesuatu, masalah pada sistem rangka dan sistem otot akibat daripada palsi serebrum boleh mengundang kesakitan terutamanya apabila mereka sudah dewasa. Mereka yang mengalami ketegangan otot yang tinggi perlu melakukan pergerakan, yang bertentangan dengan ketegangan yang dialami, berulang-ulang kali demi melakukan sesuatu. Hal ini semua menyebabkan mereka lebih berisiko mengalami masalah artritis dan osteortritis sungguhpun usia mereka masih muda.

Ketegangan otot yang dialami oleh sesetengah individu palsi serebrum boleh meningkat dengan peningkatan usia terutamanya bagi mereka yang tidak meneruskan sesi fisioterapi atau bersenam. Pergerakan yang tidak sengaja adakalanya boleh menyebabkan kecederaan pada otot-otot tertentu. Pergerakan yang kurang stabil dan tidak sengaja boleh menyebabkan mereka lebih mudah terjatuh dan berisiko mengalami kecederaan serta menyebabkan kebolehan mobiliti mereka merosot. Mereka yang berupaya berjalan sendiri mungkin memerlukan alat bantuan untuk berjalan, manakala mereka yang dahulu berupaya berjalan dengan alat bantuan mungkin akan kehilangan keupayaan tersebut dan perlu menggunakan kerusi roda untuk bergerak.

OKU seperti individu-individu palsi serebrum terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran selain daripada masalah kehidupan yang biasa. Hal ini boleh menyebabkan mereka lebih berisiko mengalami masalah kesihatan mental seperti kemurungan dan anxiety. Kadar kemurungan pada OKU seperti palsi serebrum dipercayai tiga atau empat kali lebih tinggi daripada orang biasa. Bagaimanapun risiko mereka mengalami masalah mental bukan bergantung pada tahap palsi serebrum yang dialami, tetapi bergantung pada sokongan yang diterima, keupayaannya menghadapi cabaran dan juga tanggapannya terhadap masa depan.

Seperti orang lain, individu-individu palsi serebrum juga terdedah kepada pelbagai penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, penyakit jantung dan sebagainya. Mereka mungkin lebih berisiko menghidapi sesetengah penyakit akibat daripada gaya kehidupan yang tidak atau kurang aktif selain menghadapi pelbagai cabaran hidup yang mengundang tekanan pada mereka. Selain itu, mereka mungkin menghadapi masalah kesihatan lain seperti masalah oral, masalah mengawal pembuangan air kencing, masalah menelan dan sebagainya.

Individu-individu palsi serebrum boleh memperolehi manfaat dengan mandapatkan pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengetahui tahap kesihatan seseorang itu. Segala ketidakselesaan yang diadu oleh mereka haruslah diperiksa dengan teliti untuk mengenalpasi punca sebenar. Contohnya, kelesuan berpanjangan yang dialami mereka juga boleh disebabkan oleh penyakit tertentu selain akibat daripada menggunakan berlipat ganda tenaga untuk melakukan sesuatu. Selain pemeriksaan, mereka juga boleh mendapat manfaat dengan bersenam. Dengan itu, diharapkan kesihatan mereka akan lebih terjaga dan mereka boleh menjalani kehidupan yang lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...