16 Januari 2011

Tanda-Tanda Awal Palsi Serebrum

Palsi serebrum yang dialami seseorang bayi biasanya tidak dapat dikenalpasti semasa dia dilahirkan. Seseorang itu akan mula menunjukkan tanda-tanda palsi serebrum dalam masa 18 bulan pertama dia dilahirkan sehingga dia berumur 3 tahun. Seseorang bayi yang mengalami palsi serebrum tahap teruk biasanya dapat didiagnosiskan apabila dia berumur lebih kurang 3 bulan.

Antara tanda-tanda awal palsi serebrum yang ditunjukkan oleh seseorang adalah seperti:
  • mengalami kesukaran untuk menghisap dan menelan minuman

  • menangis dengan suara yang agak lemah atau terlalu kuat

  • anggota badan yang lembik (ketegangan otot yang terlalu rendah) atau terlalu keras (ketegangan otot yang terlalu tinggi)

  • sukar menelan dan menolak makanan keluar daripada mulut apabila diberi makan

  • tidak mencapai tahap-tahap perkembangan mengikut masa yang diramalkan seperti lambat belajar berguling, mengangkatkan kepala, duduk, merangkak, berdiri, berjalan, mengenggam sesuatu, senyum dan sebagainya

  • hanya menggunakan sebelah anggota badan untuk melakukan sesuatu

  • mengalami masalah-masalah lain seperti epilepsi, masalah pernafasan, masalah penglihatan, masalah pendengaran dan masalah pertuturan

Tanda-tanda awal yang ditunjukkan oleh bayi dan kanak-kanak palsi serebrum adalah berbeza antara satu sama lain. Terdapat juga tanda yang sukar dikesan oleh orang lain yang tidak berkemahiran dalam bidang perubatan. Oleh itu, ibubapa atau penjaga yang mempunyai anak yang mengalami perkembangan lewat atau menunjukkan tanda-tanda awal palsi serebrum haruslah membawa anak mereka itu berjumpa dengan doktor seawal yang mungkin untuk mendapatkan pemeriksaan. Hal ini penting untuk membolehkan anak itu mendapatkan terapi seawal yang mungkin sekiranya dia mengalami palsi serebrum atau ketidakupayaan lain.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Jenis-Jenis Palsi Serebrum pada 23 Januari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...