30 Januari 2011

Palsi Serebrum & Masalah Pendengaran

Seseorang individu palsi serebrum berkemungkinan juga mengalami ketidakupayaan atau masalah-masalah sampingan yang lain. Ia termasuklah masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, masalah pembelajaran, masalah tingkahlaku, masalah persepsi, terencat akal, masalah pertumbesaran, epilepsi dan lain-lain. Bukan semua ketidakupayaan atau masalah sampingan tersebut akan dialami oleh seseorang itu. Selain itu, ketidakupayaan atau masalah sampingan yang dihadapi oleh seseorang individu palsi serebrum adalah berbeza daripada individu-individu palsi serebrum yang lain.

* Kami akan ceritakan ketidakupayaan atau masalah-masalah sampingan tersebut dengan lebih terperinci. Kami akan fokus kepada satu ketidakupayaan atau masalah sampingan tersebut pada setiap catatan. Dalam catatan minggu ini, kami ingin memulakan dengan masalah pendengaran terlebih dahulu. *


Masalah Pendengaran
Ada antara faktor yang menyebabkan masalah pendengaran pada bayi dan kanak-kanak juga merupakan faktor yang menyebabkan palsi serebrum. Faktor-faktor itu adalah seperti kekurangan berat badan bagi bayi baru lahir, penyakit kuning dan kekurangan oksigen. Oleh itu, tidak hairanlah individu palsi serebrum lebih terdedah kepada masalah pendengaran berbanding dengan orang lain. Bagaimanapun, hanya segelintir kecil individu palsi serebrum yang mengalami masalah pendengaran.

Secara umumnya, terdapat dua jenis masalah pendengaran iaitu conductive dan sensorineutral. Masalah pendengaran conductive merupakan masalah pada telinga luar atau telinga tengah yang menghalang aliran suara dari persekitaran daripada sampai ke saraf auditori yang sempurna. Manakala masalah pendengaran sensorineutral pula merupakan kerosakan pada telinga dalam atau saraf auditori yang menghalang otak daripada menerima signal yang betul.

Kedua-dua jenis masalah pendengaran boleh berlaku pada individu-individu palsi serebrum.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Palsi Serebrum & Masalah Pertuturan pada 6 Februari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...