13 Februari 2011

Palsi Serebrum & Masalah Penglihatan

Individu-individu palsi serebrum bukan saja lebih terdedah kepada masalah pendengaran berbanding dengan orang lain, seperti yang dijelaskan dua minggu lalu, tetapi mereka juga lebih cenderung mengalami masalah penglihatan berbanding dengan individu-individu lain.

Salah satu masalah penglihatan yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak palsi serebrum ialah strabismus yang menyebabkan double vision. Hal ini berlaku kerana terdapat perbezaan kekuatan otot-otot mata kiri dengan mata kanan yang menyebabkan kedudukan kedua-dua mata yang tidak selari. Pembedahan biasanya dilakukan untuk menyelesaikan masalah ini.

Ada juga individu palsi serebrum yang menghadapi masalah penglihatan lain seperti hemianopia. Hemianopia merupakan suatu keadaan di mana sebahagian mata seorang itu menghadapi masalah penglihatan atau buta. Ia berlaku sama ada pada bahagian kiri atau bahagian kanan mata seseorang dan boleh berlaku pada salah satu mata atau kedua-dua belah mata. Apabila ia berlaku pada kedua-dua belah mata, bahagian kiri atau bahagian kanan kedua-dua mata itu tidak dapat melihat atau buta.

Ikuti catatan seterusnya bertajuk Palsi Serebrum & Masalah Sensori dan Masalah Persepsi pada 20 Februari 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...