24 April 2011

Palsi Serebrum & Masalah Tumpuan (ADHD) / Masalah Tingkahlaku

Kanak-kanak palsi serebrum juga lebih cenderung mengalami masalah tumpuan yang dipanggil Attention Deficit Hyperactive Disorder atau masalah tingkahlaku daripada kanak-kanak lain. Terdapat beberapa jenis masalah tumpuan atau tingkahlaku.

Ada yang kurang daya tumpuan. Mereka tidak dapat menumpukan perhatian terhadap sesuatu dalam tempoh masa yang lama. Mereka akan berasa bosan terhadap sesuatu selepas beberapa minit dan akan beralih tumpuan terhadap benda lain. Namun begitu, dia dapat melakukan aktiviti yang disukai seperti bermain permainan kegemaran dalam masa yang lama.

Ada yang terlampau aktif. Mereka tidak dapat duduk diam dan menghabiskan tugas yang diberi. Dia akan bergerak ke sini dan ke sana. Sekiranya seseorang itu tidak berupaya bergerak, dia juga akan menyentuh, mengambil atau bermain dengan apa-apa saja barang di sekeliling yang dapat dicapainya.

Ada yang impulsif. Mereka ini akan melakukan sesuatu, menyatakan sesuatu atau memberi respon tanpa berfikir panjang. Mereka akan menjawab sebelum seseorang habis bertanya. Mereka tidak akan sabar menunggu giliran mereka. Mereka akan berebut dengan orang lain untuk mendapatkan sesuatu barang yang diingini seperti anak patung.

* Nampaknya sudah 13 minggu kami bercerita tentang ketidakupayaan atau masalah-masalah sampingan yang mungkin dialami oleh seseorang individu palsi serebrum. Minggu ini merupakan minggu terakhir kami menceritakan tentangnya. Mulai minggu depan, kami akan menceritakan isu-isu lain seperti rawatan, terapi, sokongan dan pendidikan; alat-alat adaptasi; dan sebagainya. *

Ikuti catatan seterusnya bertajuk Palsi Serebrum & Keunikan Individu Palsi Serebrum pada 1 Mei 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...