08 Mei 2011

Fisioterapi

Fisioterapi merupakan terapi yang tertumpu pada kemahiran-kemahiran motor kasar seseorang. Motor kasar berfokus kepada otot-otot besar kita seperti yang terdapat pada kaki, lengan dan abdomen. Antara kemahiran atau aktiviti yang melibatkan motor kasar adalah seperti berguling, duduk, merangkak, berdiri, berjalan, berlari, menaiki dan menuruni tangga, melompat, menendang, membaling, mengangkat barang, menunduk atau membongkokkan badan dan sebagainya.

Fisioterapi penting untuk membantu kanak-kanak kurang upaya fizikal dalam mempelajari kemahiran-kemahiran motor kasar. Ia juga penting bagi seseorang normal yang menjadi kurang upaya akibat daripada kemalangan atau penyakit untuk mempelajari semula kemahiran-kemahiran motor kasar. Fisioterapi mengunakan latihan senaman yang tertentu untuk membantu seseorang mempelajari kemahiran-kemahiran tersebut dan latihan-latihan senaman itu dilakukan secara berterusan.

Fisioterapi haruslah dimulakan seawal yang mungkin iaitu semasa kanak-kanak palsi serebrum masih kecil lagi atau sebaik saja mereka didapati mengalami perkembangan fizikal yang lewat atau didianogsiskan. Dengan fisioterapi, kanak-kanak palsi serebrum akan mempelajari kemahiran-kemahiran motor kasar, cara-cara yang lebih baik untuk bergerak dan meningkatkan kestabilan atau keseimbangan badan. Dengan berdasarkan keadaan fizikal seseorang individu pada sesuatu masa itu, jurupulih fisioterapi akan membimbing mereka berlatih berguling, duduk, mengangkat dan mengawal pergerakan kepala, merangkak, cara-cara menggunakan kerusi roda, berjalan dengan menggunakan alat bantuan tertentu seperti rollator, walking frame dan tongkat, berjalan sendiri atau menaiki dan menuruni tangga.



Bagi kanak-kanak yang masih tidak berupaya belajar berjalan atau tidak berpotensi untuk berjalan akan dibimbing dan dilatih cara-cara menggunakan kerusi roda termasuk memasang atau mengunci dan membuka brek dan menolak kerusi roda serta mengubah arah pergerakan kerusi roda yang mereka sedang duduk atasnya. Mereka sentiasa akan dibimbing untuk mempelajari cara-cara pergerakan yang lebih baik dengan berdasarkan keupayaan masing-masing untuk terus maju. Contohnya, pada permulaan seseorang itu mungkin akan belajar berjalan dengan bantuan rollator, kemudiannya mungkin menggunakan walking frame atau tongkat dan akhirnya berjalan sendiri.


Kemahiran-kemahiran tersebut bukannya dapat dipelajari atau dikuasai dalam masa beberapa hari atau minggu saja. Mereka memerlukan masa beberapa bulan malah bertahun-tahun lamanya untuk menguasai sesuatu kemahiran. Ada yang tidak dapat menunjukkan sebarang kemajuan atau hanya menunjukkan sedikit kemajuan walaupun telah dilatih beberapa tahun lamanya. Ada juga yang pada mulanya telah berjaya menunjukkan kemajuan dalam kemahiran tertentu tetapi menunjukkan kemerosotan selepas itu. Begitu juga dengan kemahiran-kemahiran lain yang dipelajari dalam sesi terapi cara kerja dan terapi pertuturan. Hal ini mungkin kerana mereka tidak mengikuti sesi terapi secara konsisten.

Dalam fisioterapi, mereka juga mungkin akan dibimbing untuk mempelajari aktiviti-aktiviti tertentu seperti berlari, menendang, membaling dan menyambut bola serta mengayuh basikal. Fisioterapi juga penting untuk membimbing mereka supaya duduk, berdiri, berjalan dan sebagainya dalam postur yang betul. Hal ini penting untuk mengelakkan atau mengurangkan risiko individu palsi serebrum mengalami masalah pada sistem rangka seperti scoliosis, hip dislocation dan sebagainya. Latihan-latihan senaman terhadap otot-otot yang kurang digunakan akibat daripada pergerakan yang terhad juga penting untuk mengelakkan otot-otot tersebut menjadi lemah dan mengurangkan masalah pada sistem rangka.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Terapi Cara Kerja pada 15 Mei 201

1 ulasan:

  1. salam..sy nak tanya bagaimana dan di mana saya boleh dapatkan alat sokongan fisioterpi ni? sila emel sy di hidayah.4741@gmail.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...