12 Jun 2011

Renang & Terapi Lain

Renang atau hydrotherapy boleh dianggap sebagai salah satu jenis fisioterapi. Ia akan memanfaatkan semua individu palsi serebrum lebih-lebih lagi bagi mereka yang mengalami tahap ketidakupayaan yang teruk.

Renang akan membantu mereka dalam pelbagai aspek seperti membolehkan pergerakan bebas, mengurangkan ketegangan otot, membina kekuatan otot, mengurangkan tekanan pada badan akibat tarikan grativiti dan mengurangkan berat badan. Semasa dalam air, mereka boleh bergerak dengan lebih mudah dan bebas, di mana mereka mungkin sukar atau langsung tidak berupaya melakukannya semasa berada di darat. Semasa berada dalam air, mereka boleh dibimbing melakukan pelbagai aktiviti yang boleh membantu perkembangan motor kasar mereka seperti berdiri, berjalan dan menepuk air dengan tangan atau kaki. Berenang dalam air suam atau panas juga dapat mengurangkan ketegangan dan kesakitan otot.


Selain itu, terdapat juga terapi atau rawatan alternatif lain yang boleh membantu individu-individu palsi serebrum. Contohnya, hipotherapy, sensory integration therapy, play therapy, behavioural therapy, music and dance therapy, suit therapy, hyperbaric oxygen therapy dan neural stem cell therapy. Ada antara terapi atau rawatan alternatif itu hanya diamalkan di negara-negara tertentu dan belum berkembang ke seluruh dunia. Ada juga yang masih baru diperkenalkan dan mungkin masih dalam kajian akan keberkesanannya.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Pendidikan Konduktif pada 19 Jun 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...