05 Jun 2011

Pembedahan

Adakalanya sesetengah individu palsi serebrum akan disarankan menjalani pembedahan bagi menangani masalah-masalah tertentu seperti masalah sistem rangka dan ketegangan otot yang terlampau tinggi selain meransang perkembangan otot yang lebih baik.

Pembedahan yang berkaitan dengan sistem rangka mungkin disarankan agar seseorang itu dapat duduk dengan lebih tegak, berjalan dengan lebih baik atau mengalami pertumbuhan atau perkembangan otot yang lebih baik. Pembedahan ke atas tulang belakang mungkin dilakukan untuk meluruskan tulang belakang yang bengkok. Sesetengah pembedahan disarankan agar dapat memudahkan seseorang itu menggunakan alat bantuan pergerakan seperti kerusi roda.

Tenotomy merupakan suatu pembedahan yang bertujuan mengurangkan ketegangan otot yang terlampau tinggi. Dalam pembedahan ini, tendon pada otot kaki khususnya yang mengalami ketegangan terlampau tinggi akan dipotong dan kemudian bahagian kaki itu (atau tangan) akan dibalut dengan simen atau cast dalam keadaan yang ingin dibetulkan seperti diluruskan atau dipanjangkannya. Selepas berehat beberapa lama, seseorang itu dikehendaki menjalani sesi fisioterapi untuk menyesuaikan diri dengan keadaan kaki (atau tangan) yang diperbetulkan. Selepas itu, simen atau cast tersebut akan dibuka.

Selain itu, ada sesetengah individu palsi serebrum yang mengalami epilepsi akan dinasihatkan menjalani pembedahan untuk mengurangkan atau mengelakkan serangan epilepsi. Hal ini kerana masalah epilepsi yang dialami oleh mereka itu biasanya tidak dapat dikawal dengan baik melalui pengambilan ubat saja. Individu-individu palsi serebrum yang mengalami masalah penglihatan terutamanya strabismus pula akan dinasihatkan menjalani pembedahan untuk mengelakkan double vision.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Renang & Terapi Lain pada 12 Jun 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...