11 September 2011

Intellikeys

Intellikeys merupakan sejenis papan kekunci yang direka khusus bagi kegunaan golongan kurang upaya. Ia sesuai digunakan oleh golongan kurang upaya yang mengalami masalah pergerakan tangan, masalah penglihatan dan juga masalah pembelajaran.

Ia mudah dipasang di mana pengguna hanya perlu plugkannya kepada komputer, biasanya melalui USB plug. Ia digunakan bersama-sama dengan overlay di mana pengguna perlu menyelitkan salah satu overlay padanya. Setiap pembelian intellikeys akan datang bersama 6 standard overlays iaitu alphabet overlay, math access overlay, mouse overlay, QWERTY overlay, basic writing overlay dan web access overlay serta 1 setup overlay yang membolehkan pengguna menetapkan ciri-ciri tertentu seperti reponse atau repeat rate berdasarkan keperluan pengguna. Untuk menggunakannya, pengguna hanya perlu menekan atau menyentuh kekunci-kekunci yang diingini pada sesuatu overlay dengan daya yang rendah.


Intellikeys mempunyai pelbagai kebaikannya. Saiz kekunci-kekunci dan jarak antaranya yang agar besar memudahkan OKU yang mengalami masalah pergerakan tangan untuk menaip. Kedua-dua ciri ini dapat mengurangkan kemungkinan mereka tertekan kekunci-kekunci lain. Di samping itu, keyguard juga boleh digunakan bersama-sama dengan intellikeys. Warna antara kekunci-kekunci dengan latar belakang yang kontraks dan saiz kekunci serta tulisan padanya yang besar membolehkan OKU yang mengalami masalah penglihatan melihatnya dengan lebih mudah. Mereka yang sukar menggunakan tetikus boleh menggunakan mouse overlay atau overlay lain yang juga mempunyai mouse access. Kanak-kanak kecil dan mereka yang bermasalah pembelajaran boleh menggunakan alphabet overlay yang hurufnya disusun mengikut turutan dan math overlay untuk belajar. Web access overlay memudahkan OKU mengakses internet di mana overlay tersebut mengandungi pintasan-pintasan atau gabungan huruf tertentu seperti forward, backward, history, 'www.' dan '.com' selain abjad, nombor dan mouse access. Contohnya, dengan menggunakan overlay tersebut, mereka yang ingin menaip alamat laman web tidak perlu lagi menaip 'www.' satu per satu, sebaliknya mereka boleh terus menekan kekunci 'www.' sekali saja.

Selain 6 standard overlay, kita juga boleh mereka pelbagai overlay mengikut keperluan pengguna dengan menggunakan perisian (software) tertentu. Kita boleh mereka overlay yang boleh digunakan untuk membantu pembelajaran mereka. Walaubagaimanapun, intellikeys juga mempunyai keburukannya seperti papan kekuncinya yang rata mungkin menyebabkan mereka kurang sedar akan sesuatu kekunci telahpun ditekan.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Switch Access pada 18 September 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...