25 September 2011

Zaman Awal Kanak-Kanak

Kami mungkin dilahirkan tidak cukup bulan. Kami mungkin mengalami komplikasi tertentu semasa dilahirkan. Kami mungkin dilahirkan dengan selamat tetapi mengalami komplikasi tertentu selepas itu. Kami mungkin dilahirkan sempurna dan telah mencapai tahap-tahap perkembangan tertentu seperti berguling, duduk, merangkak, berdiri, berjalan mahupun berlari, tetapi tiba-tiba jatuh, ditimpa kemalangan atau sakit yang menyebabkan kecederaan otak selepas beberapa bulan atau tahun pertama kami dilahirkan. Akibat daripada itu, kami mungkin terpaksa ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Neonatal bagi mendapatkan rawatan dan penjagaan khusus selama beberapa hari atau minggu.

Hari demi hari berlalu, kami semakin besar tetapi mula menunjukkan perkembangan yang berlainan daripada bayi-bayi lain atau tanda-tanda awal palsi serebrum. Anggota badan kami mungkin terlalu lembik atau sebaliknya. Kami mungkin mengalami kesukaran untuk menghisap atau menelan minuman dan makanan bayi apabila disuap. Kami mungkin tidak memberi respon apabila dipanggil. Kami mungkin hanya menggunakan sebelah tangan dan kaki saja untuk melakukan sesuatu seperti mencapai alat mainan. Kami tidak mencapai tahap-tahap perkembangan mengikut masa yang diramalkan seperti mengangkat kepala, berguling, duduk, merangkak, berdiri, mengenggam sesuatu dan sebagainya. Kami mungkin mengalami masalah-masalah lain seperti epilepsi dan masalah penglihatan.

Keadaan kami yang kurang upaya sudah tentu memberi pelbagai impak kepada keluarga kami. Hati ibu bapa kami pasti hancur apabila mendapati kami dilahirkan kurang upaya atau menjadi kurang upaya selepas itu. Mereka akan dihantui pelbagai perasaan negatif apabila melihat kami yang masih bertubuh kecil terpaksa berjuang di Unit Rawatan Rapi Neonatal untuk meneruskan hidup atau apabila mendapati keadaan kami berbeza daripada bayi atau kanak-kanak lain.

Ada ibu bapa kami yang mungkin menyalahkan diri sendiri atau pasangan hidupnya. Mereka mungkin bergaduh malah bercerai kerana kami yang kurang upaya dan masalah-masalah lain yang berkaitan. Mereka mungkin melepaskan sepenuh tanggungjawab menjaga kami kepada pasangan hidupnya atau orang lain. Mereka mungkin membiarkan kami dengan begitu saja. Sebaliknya, bagi kami yang lain pula, hubungan kekeluargaan kami mungkin bertambah kukuh. Ibu bapa sama-sama memikul tanggungjawab menjaga dan membesarkan kami dan adik-beradik kami dengan penuh kasih sayang. Ibu bapa sentiasa berusaha memberi sesuatu yang terbaik bagi kami demi masa depan kami.

Doktor kami biasanya akan mendapati kelainan pada kami semasa kami membuat pemeriksaan. Jika tidak, ibu bapa akan membawa kami ke hospital untuk berjumpa pakar kanak-kanak apabila menyedari keadaan kami yang berlainan daripada bayi lain. Kami mungkin akan dirujuk kepada pakar-pakar lain seperti pakar mata (ophthalmologist) dan pakar telinga, hidung dan kerongkong (otolaryngologist) untuk membuat pemeriksaan yang lebih lanjut. Kemudian, kami didianogsiskan.

Ketika kanak-kanak lain berlari sana sini bermain dengan adik-beradik dan anak-anak jiran serta ibu bapa atau penjaga, kami pula perlu mengikuti pelbagai terapi seperti fisioterapi, terapi cara kerja dan terapi pertuturan. Tangisan dan teriakan kami kedengaran apabila kami dibuat sesetengah aktiviti terapi yang mungkin menyakitkan terutamanya pada beberapa sesi terapi pertama. Penjaga kami khususnya ibu yang bersama-sama kami semasa sesi terapi mungkin berasa pilu apabila melihat kami menangis. Mereka hanya mampu memujuk kami dan memastikan terapi diteruskan kerana mereka tahu terapi yang dilalui adalah terbaik bagi kami. Ada penjaga kami akan belajar daripada jurupulih akan aktiviti-aktiviti terapi yang bersesuaian bagi kami dan membuatkannya terhadap kami di rumah.

Kami mungkin disarankan memakai brace atau orthoses untuk memegang anggota badan kami terutamanya kaki supaya kekal berada dalam posisi yang stabil. Brace atau orthoses mungkin menyakitkan kami ketika kami mula-mula memakainya. Selain itu, sebilangan kecil kami mungkin disarankan menjalani pembedahan tertentu untuk menangani masalah-masalah tertentu seperti masalah ketegangan otot yang terlalu tinggi dan masalah penglihatan walaupun kami masih kecil.

Dengan terapi dan rawatan lain, keadaan kami bertambah baik. Akhirnya ada antara kami mencapai tahap-tahap perkembangan tertentu walaupun pada usia yang lebih tua berbanding dengan kanak-kanak upaya yang lain. Ada juga antara kami menunjukkan perkembangan yang agak meransangkan selepas beberapa tahun mengikuti rawatan terapi.


Ikuti kisah Adik Siaw Choo Lee Berucap di Atas Pentas pada 2 Oktober 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...