04 September 2011

Single Handed Keyboard

Sesetengah individu kurang upaya termasuk palsi serebrum hanya berkeupayaan menggunakan sebelah tangan saja. Bukan itu saja, tetapi pergerakan tangan itu mungkin juga agak terhad. Mereka ini boleh menggunakan papan kekunci sebelah tangan (single handed keyboard) supaya dapat menaip dengan lebih mudah. Terdapat beberapa jenis single handed keyboard yang masing-masing mempunyai ciri-ciri tersendiri bagi memenuhi keperluan khas seseorang OKU.

Salah satu jenis single handed keyboard yang boleh digunakan oleh individu palsi serebrum ialah maltron single handed keyboard. Ia boleh didapati dalam dua bentuk berdasarkan kegunaan tangan yang dominan iaitu maltron rigth-handed keyboard bagi kegunaan tangan kanan dan maltron left-handed keyboard bagi kegunaan tangan kiri.

Maltron Rigth-Handed Keyboard


Maltron Left-Handed Keyboard


Matron single handed keyboard direka dalam bentuk melengkung dan kekunci-kekuncinya disusun mengikut susunan tertentu bagi membolehkan seseorang menaip dengan mudah dan pantas. Papan kekunci ini direka dengan fungsi push-on push-off bagi kekunci 'Shift', 'Ctrl' dan 'Alt' yang fungsinya adalah sama seperti Sticky Keys. Dengan fungsi tersebut, seseorang itu tidak perlu menekan dua kekunci pada satu masa untuk mendapatkan aksara atau melakukan pintasan tertentu seperti kekunci 'ctrl' dan 'u' untuk menggariskan sesuatu huruf atau perkataan. Sebaliknya, dia perlu menekan kekunci 'ctrl' terlebih dahulu dan dikuti dengan huruf 'u'. Hal ini semua memudahkannya menaip dengan menggunakan satu tangan saja.


Ikuti catatan seterusnya bertajuk Intellikeys pada 11 September 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...